Cykling

Cykelträningar

  • Intervaller på tisdagkvällar under det ljusa halvåret

  • 1 st långpass på helgen

Starttid och samlingsplats publiceras på vår FB-grupp. Vid frågor kontakta Cykelcoach Rebecka, tel 076-1037796.

På våra cykelträningar är gemenskap, säkerhet och träning det viktiga (+ givetvis fika på långpassen).
Du är välkommen oavsett nivå, cykel eller tidigare erfarenhet. Här finns något för alla!

Läs igenom cykelvett & etikett innan deltagande på cykelträning.

Carousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel imageCarousel image

Utrustning

Måste

  • Cykel. Du måste inte ha en racercykel, utan det fungerar bra med en MTB, citybike eller annan standardcykel. Cykeln ska vara trafiksäker. Bromsarna kommer att kontrolleras när du lämnar in din cykel, så se till att ha kollat detta innan.

  • Cykelhjälm. Hjälmen ska vara CE-märkt.

  • "Cykelkläder". Har du simmat utan våtdräkt måste du kanske ta på dig något på överkroppen. Det kan vara lite bökigt att klä på sig när man är blöt så tänk på det i valet av kläder. Cykeltröja med lång dragkedja brukar funka.

  • Du får inte vara naken i växlingsområdet, så om du måste byta underdel så hänvisar vi till ombytestälten i närheten av växlingsområdet.

Rekommenderas

  • Cykelskor. Har du en cykel med särskilda pedaler och cykelskor är det en fördel. Har du en "standardcykel" så går det bra att cykla i löparskorna, du sparar då ett skobyte efter cyklingen.

Eventuellt

  • Cykelglasögon

  • Cykelhandskar

  • Överdragskläder i någon form, om det är kyligt ute.



Cykling i triathlon
Cyklingen kommer som andra gren i ett triathlon. Cyklingen äger normalt rum på asfaltsvägar. Vanligen tillåts inte drafting (att ligga nära bakom en annan cyklist). Man måste då hålla en lucka på vanligen minst 10 m och göra omkörningar snabbt och med en meter i sidled. Anledningen till att drafting vanligen inte tillåts är av säkerhetsskäl, att undvika stora klungvurpor och låta deltagarnas cykelstyrka vara avgörande. Under långdistanslopp, längre än olympisk distans, är alltid drafting förbjuden.

På världselitnivå och på vissa nationella lopp på upp till olympisk distans tillåts drafting och då liknar det mer vanliga cykellopp där taktik och samarbete spelar stor roll. Detta för att man vill följa allmänna tävlingsregler i respektive gren. Man har dock inte samma samarbete som i cykelsporten, inga regelrätta hjälpryttare. Sportdryck brukar delas ut under cyklingen om den är minst 90 km, annars får man klara sig på medhavda flaskor. Under lopp utan drafting är tempocykel tillåten medan man under draftinglopp måste ha en linjecykel.

Cykelvett & etikett med Triathlon Syd

En sammanställning av de regler som gäller när vi cyklar tillsammans i klunga:

1. Bär alltid hjälm!

Hjälm är obligatoriskt på alla klubbträningar, året runt.

2. En klungledare ska utses. Klungledaren ska vara erfaren cyklist och följ alltid klungledarens anvisningar när du deltar i klubbträningarna.

3. Innan vi börjar cykla bestäms ungefärlig sträcka och tempo. På vissa distansträningar, men inte alla, tillämpar vi gruppindelning. Välj grupp efter din egen förmåga och se till att inte överskatta den. Det blir varken roligt för dig eller de andra i klungan. Sen gäller fortfarande grundregeln, ingen blir lämnad, alla ska med! Det är viktigt att man tydligt kommunicerar vad som gäller för passet så att men vet vad man ger sig ut på för runda och vilket tempo som kommer hållas. Om man vill lämna klungan se till att meddela klungledaren så att man inte helt plötsligt saknar några stycken.

4. Vid cykling i klunga är racer/linjecykel att föredra framför tricykel. Om tricykel ändå används är så gäller 10 m lucka, som på tävling.

5. Varna för hinder i tid

Sikten skyms när man ligger på rulle. Därför använder man sig av ett antal tecken så fort en fara upptäcks. Vidarebefordra tecknet till siste man. Vid riktigt farliga hinder eller gropar skrik: "HÅL!" eller annat så att varningen verkligen går fram bak i klungan där man inte ser hålet.

6. Hjälp varandra

Det går förstås mycket fortare om alla hjälps åt om någon får en punka eller problem med cykeln.

7. Respektera dina medtrafikanter

Följ trafikreglerna och kör säkert! Visa respekt för medtrafikanterna – precis det vi själva kräver av dem.

8. Var förutsägbar

Vad du än tänker göra – se till att alla får reda på det i tid. Gör inga plötsliga rörelser i sidled, utan glid mjukt åt sidan, gärna efter att du först markerat med en liten handpekning eller dylikt. Ska du äta, dricka, ta av/på regnjacka eller något annat, se till att lägga dig sist innan du börjar trassla.

9. Ta med en mobiltelefon med ett ICE nummer (In Case of Emergency) programmerat. Om något händer under rundan så kan man snabbt få tag på någon anhörig.

10. Sköt om cykeln

Att komma till en träning med en cykel som inte fungerar är inte acceptabelt. Mekaniskt strul väcker bara irritation i gruppen om alla måste stanna för att någons cykel behöver mekas med under passet. Se därför till att alltid ha inställda växlar, fräscha däck, slangar, vajrar, kedja och bromsbelägg när du kommer till en träning. Det betyder inte att det inte kan inträffa punkteringar, förstås… Se till att ha med reparationskit och pump.


Tecken i trafiken

Tecken i trafiken är en ren säkerhetsdetalj då de som ligger på rulle i klungan inte ser hål i vägbanan, stoppsignaler osv lika bra som de som drar längst fram! Dessa visar vi alltid när vi är ute på träningsrundan, oavsett om det är transportsträcka eller när vi kommit ut på landsvägen. Den eller de som ligger längst fram i klungan måste också vara noga med att tydligt visa åt vilket håll man tänker cykla när man närmar sig en korsning.

Stanna – en uppåtsträckt hand eller en bakåtsträckt hand med handflatan bakåt mot nästa cyklist.

Sakta ner – pumprörelse med ena handen, handflatan nedåt vägbanan eller stannatecknet.

Hinder höger sida – vinka med höger hand bakom ryggen ”åt vänster”. En del klappar sig på rumpan.

Hinder vänster sida – vinka med vänster hand bakom ryggen ”åt höger”. En del klappar sig på rumpan.

Hinder på vägbanan – typ hål, vägbrunn, glas, grus – peka ner mot vägbanan med den hand som befinner sig på samma sida som hindret. Vis stora hål; ropa "HÅL!"

Sväng vänster/höger – vanliga svängtecknet. (Obs, tänk på att det ofta är halt i kurvor på grund av lite grus, var uppmärksam på det.)

Omkörande bil/buss – ropa ”bil/buss”. Detta används då vi befinner oss under transport på väg mellan t.ex. olika fartsträckor. Övriga deltagare ska då eka orden genom gruppen och gå in på ett led.

Tät trafik – ledaren kommenderar med att ropa ”ett led” samt genom att sträcka upp ett finger eller vid många deltagare ”ett led lucka”. Det sistnämnda innebär att man grupperar sig en 5-6 cyklister med 10 meters mellanrum till nästa grupp osv. Orden ekas genom gruppen.

Enkelled – ett finger upp. Även detta upprepas längre bak.

Dubbelled – två fingrar upp. Även detta upprepas längre bak.

Lucka - Om du kommer efter och det bildas lucka i ledet, ropa ”LUCKA”, detta skickas framåt i ledet och täten saktar då in. När luckan har täppts ihop ropar man ”KONTAKT”.

Visa alltid varningstecken – även vid transporter. Det är omöjligt att upptäcka framförvarande hinder om man ligger bak i klungan.

Upprepa varningsrop – Upprepa alltid varningsrop framåt/bakåt i gruppen.

Slutligen: Inget blir bättre av att man ropar för lågt om man får problem och gruppen kör ifrån en för att de helt enkelt inte hör (fartvindsbruset kan dränka det mesta). Får man problem; "ROPA högt och är det ingen som reagerar; BUSVISSLA fort som attan innan alla har försvunnit! Ledarna blir oerhört glada av att folk talar om (läs: ROPAR) vad som är problem, de blir lika ledsna att upptäcka att det saknas någon efter 2 mils körning för att ingen hörde ett alltför lågmält rop...


Enkelled eller dubbelled?

Tänk på att:

Det är ofta säkrare att ligga i två led än enkelled där det är riktigt mycket biltrafik runt om. Bilisterna blir irriterade på att de plötsligen måste sakta ner till 40 km/timmen men det är säkrare för oss än om de tar en chansning i 85 km/h, vilket är lätt om vi kör enkelled. Det är skillnaden i fart mellan bil och cyklar som utgör den största faran. En bilist ska alltid vara uppmärksam och kunna stanna vid hinder framför. Som grupp så syns vi oftast så bra att det inte är någon fara att cykla dubbla led. Vi kan räkna med att de hinner stanna, om det inte är en mycket smal väg med många dolda kurvor och hög snitthastighet för motorfordonen.

Man får ibland stå ut med att bilister tutar av den anledningen att det är jobbigt att flytta höger fot från gas till broms. Tyvärr triggas många cykelledare att påbjuda enkelled därför att de blir stressade av idoga tutningar. Men vi får inte glömma att cykeln har en plats i trafiken och vi måste ta beslut som kanske kan vara lite obekväma för andra trafikslag. För vår egen säkerhet, om inte annat.